دوستان بر دوستان گروه چتر بیمه
من صادق عبادی هستم و شما را دعوت می کنم به هفدهمین گام از دوره ی ۱۰۱ گـام بـرای خـلـق یـک کسب و کار پر سود، این دوره یک شنبه ها بر روی سایت قرار می گیرد. در ایـن گـام و گـام بعـد در مـورد آگهی های تاثیر گذار با شما صحبت می کنیم.
همان طور که استورات هندرسون بریت، حدود نیم قرن قبل، گفت: راه اندازی هـر کـسـب و کـاری بـدون آگهی کردن مانند این است که در اتاقی تاریک به دیگری اشاره کنید؛ در این صورت، فقط خودتان می دانید که چه می کنید. آگهی کردن یکی از بخش های ضروری برای جذب کردن مشتری محسوب می شود. آگهی کردن را باید همچون گونه ای از سهیم شدن اطلاعات خودتان با دیگران در نظر بگیرید. با آگهی کردن به مشتریان احتمالی اطلاع می دهید که کالا یا خدمات تان به گونه ای ویژه، با قیمتی ویژه، در مکانی ویژه و با شرایطی ویژه برای خرید در دسترس آن ها قرار دارد.
خبر خوب این است که آگهی های تاثیرگذار برای شما رایگان تمام می شوند؛ زیرا این آگهی ها سود بسیاری را، در مقایسه با زمانی که آگهی نکرده اند؛ برای شما به ارمغان می آورند؛ آگهی های تاثیرگذار، بر مبنای انتخاب نوع رسانه یا آگهی، بسیار پر بازده و پر سود هستند. آگهی های تاثیرگذار، بیش از مبلغی را که برای آن ها هزینه کرده اید، برای شما به ارمغان می آورند. هدف شما نیز همین است.
بر مبنای این که چه کالاها یا خدماتی را می فروشید و مشتریان تان چه افرادی هستند؛ می توانید شیوه های گوناگونی را برای آگهی کردن انتخاب کنید. یکی از بهترین شیوه ها را برای تعیین کردن نوع آگهی این است که آگهی های رقبای موفق تان را مطالعه و بررسی کنید. پی ببرید که آن ها چگونه آگهی می کنند.
پی ببرید که آن ها همواره در چه رسانه هایی اگهی می کنند. اگر یکی از رقبای شما بارها و بارها در رسانه ای ویژه اگهی می کند، معمولاً به این معنی است که آگهی کردن در آن رسانه برای جذب کـردن مـشـتـری به شیوه ای سودآور مؤثر بوده است. وقت تلف نکنید و کار بیهوده انجام ندهید.
شاید مهم ترین اصل، به هنگام آگهی کردن، این است که بسنجید و ارزیابی کنید و سپس ارزیابی خود را دوباره تکرار کنید. بیشتر آگهی ها، دست کم در ابتدا، چندان تاثیر گذار نیستند. بسیاری از آگهی های شما حتی یک مشتری را هم جذب نخواهند کرد. بسیاری از آگهی ها در رادیو، تلویزیون، روزنامه یا اینترنت، در کل، پیامد موفقیت آمیزی برای شما نخواهند داشت. شما باید در سراسر زندگی شغلی خود، همواره پیامد آگهـی هـای مختلف تان را بسنجید و ارزیابی کنید و نیز شما با دقت و احتیاط بسیار، برای تک تک آگـهـی هـای خـود، هزینه کنید؛ زیرا سرمایه ی شما همیشه محدود است.
همیشه، قبل از آن که در مقیاس وسیع و به تعداد زیاد آگهی کنید، آگهی هایی را در مقیاسی کوچک تر و با تعدادی کمتر، آزمایش کنید. از این اشتباه برحذر باشید که حتماً باید گزینه های بزرگ و پر هزینه را انتخاب کرد. آنچه در حقیقت، با به کار بردن این عقیده ی اشتباه اتفاق می افتد این است که این افراد مبلغ هنگفتی را برای چاپ یا پخش کردن آگهی هایی اختصاص می دهند که اغلب حتی یک مشتری را هم جذب نخواهند کرد.
به این ترتیب، همه ی پول آن ها به هدر می رود. گاهی این گفته به یادمان می آید که: پنجاه درصد مبلغ پرداختی بابت هر یک از آگهی ها به هدر می رود. مشکل این است که کسی نمی داند این پنجاه درصد به کدام بخش اختصاص دارد. یگانه روش ممکن برای پرهیز از چنین اشتباهی این است که آگهی هایی را در مقیاس کوچک تر با تعداد کم تر آزمایش کنید. سپس، اگر سود آور و تاثیر گذار بود؛ آن را در مقیاس وسیع تر با تعداد بیش تر سفارش دهید.
اگر قصد دارید در روزنامه ای پر تیتراژ و فراگیر برای کالا یا خدمات تان آگهی چاپ کنید؛ در ابتدا، همان آگهی را در روزنامه ای محلی و با هزینه ای کم تر محک بزنید و یادتان باشد اگر با ۳ آگهی مشتری جـذب نـکـنید، با ۳۰ آگهی نیز مشتری جذب نخواهید کرد. هرگز سنجش و ارزیابی را کنار نگذارید. پی ببرید که چه کاری تاثیر گذار است.
هر گاه مشتری به شما تلفن می کند یا به محل کارتان می آید؛ دومین یا سومین سئوالی که مطرح می کنید باید این سئوال باشد: چگونه با ما آشنا شدید؟ پاسخ مشتری را بی درنگ یادداشت کنید. نظر هر یک از مشتریان تان را با دقت بررسی کنید. اگر با دقت کافی به پاسخ های مشتریان تان و افراد گوش بسپارید که به معنای واقعی به آگهی شما پاسخ می دهند؛ آن ها به شما می گویند که باید به کجا آگهی کنید.
به علاوه، می توانید از مشتریان تان بپرسید که چه عاملی سبب شده تا آن ها، بجای خرید کردن از دیگران، نزد شما بیایند. اگر چند مشتری، در پاسخ به این سئوال، به یک مزیت اشاره کنند، می توانید آگهی های بعدی خود را برای سایر مشتریان احتمالی با تاکید بر این مزیت ویژه آماده کنید. در گام بعدی هم در مورد اگهی های تاثیر گذار با شما بیشتر صحبت خواهم کرد. می توانید ادامه ی این دوره را از سایت chatrebime.ir دنبال کنید.
به تلاش های هدفمند خود ادامه بدهید، بهتون قول می دهم دیر یـا زود بـه رؤیاهای تان می رسید.
شاد و ثروتمند باشید.
صادق عبادی، مؤلف کتاب های گروه چتر بیمه