سلام بر دوستان گروه چتر بیمه
من صادق عبادی هستم و شما را دعوت می کنم به چهل و پنجمین جلسه از دوره ی ۹۰ جلسه تا حرفه ای شدن در صنعت بیمه. در این قدم در مورد ارتباط سازی مؤثر با مشتریان بیمه با شما صحبت می کنیم.
صحبت کردن و بیان متناسب، یکی از مهارت های اساسی ارتباطی در برقراری یک ارتباط مؤفق و مؤثر است. در واقع می توان گفت ریشه بسیاری از سوتفاهم ها و عدم وجود فهم متقابل در صحبت ها است، چرا که یکی از طرفین گفتگو یا بدتر از همه، دو طرف گفتگو، حرف یکدیگر را نمی فهمند و برداشت درستی از پیام ها و منظورهای ارسال شده ندارند، اما روش های ساده ای وجود دارد که به شما کمک می کند تا بهتر با مشتریان بیمه ارتباط برقرار کرده و مصاحبت و دوستی با آن ها را حفظ کنید؛ مثلاً این که:
۱- به صحبت های طرف مقابل علاقه نشان دهید.
۲- نظر مخالف و انتقادی خود را طوری بیان کنید که طرف شما ناراحت نشود.
۳- به نشانه های غیر کلامی طرف خود بیشتر توجه کنید.
۴- مهم تر از همه سعی کنید در صحبت کردن مؤدب باشید.
۵- به آهستگی و با ملایمت صحبت کنید. به طوری که شنونده به تمامی گفته های تان گوش دهد و معنای صحبت های تان را نیز متوجه شود.
۶- سعی کنید همیشه از کلماتی استفاده کنید که می دانید در نگرش و روحیه طرف مقابل اثر مثبت می گذارد و او را متقاعد می سازد. با حفظ تعیین حد و حدود شخصی صحبت کنید.
۷- به نشانه های غیرکلامی طرف خود بیشتر توجه کنید. توجه به این نیز ضروری است که برقراری ارتباط با دیگران منحصر به ارتباط کلامی نمی شود و افراد در گفتگو با دیگران دانسته و نداسته پیام هایی را نیز به صورت غیر کلامی به مخاطب ارسال می کنند.
به عواملی همچون لهجه، طنین صدا، تاکید و تکیه کلام ها و عوامل غیر کلامی همچون چشم ها، حالت چهره، وضعیت قرار گرفتن بدن، حرکات و اشارات، تماس جسمی و طرز لباس پوشیدن و آرایش سر و صورت، در درک و فهم مؤثر هستند و درک و فهم طرف مقابل تنها از طریق پیام های کلامی حاصل نمی شود.
۸- سعی کنید تا جایی که می توانید از جملات کوتاه، مختصر و مفید استفاده کنید تا هم ارزش صحبت تان را بالا ببرید و هم رابطه خود را با دیگران گسترش دهید.
-۹- مهارت های ارتباطی کاملاَ آموختنی است و آگاهی از این مهارت ها به ما کمک می کند تا در برخورد با اشخاص مختلف موفق تر ظاهر شویم.
بنابراین در جلسه ی چهل و پنجم از ۹۰ جلسه تا حرفه ای شدن در صنعت بیمه در مورد ارتباط سازی مؤثر با مشتریان بیمه با شما صحبت کردیم. شما می توانید سئوالات خود را در زیر همین مقاله مطرح بفرمائید، تا جلسه ی بعدی شما را به خداوند متعال می سپارم.
شاد و ثروتمند باشید.