سلام بر دوستان گروه چتر بیمه
من صادق عبادی هستم و شما را دعوت می کنم به پنجاه و نهمین جلسه از دوره ی ۹۰ جلسه تا حرفه ای شدن در صنعت بیمه. در این قدم در مورد مذاکره ی قدرتمند شدن در صنعت بیمه با شما صحبت می کنیم. این جلسه از یکی از محصولات چتر بیمه به نام ۱۵ جلسه تا فروش بیمه ی عمر گرفته شده است. ما در کارگاه پیشرفته و جامع ۱۵ جلسه ای به صورت مفصل، به تمام شرایط یک بازاریاب حرفه ای که یکی از شرایط آن دارا بودن مذاکره گر تـوانمنـد اسـت مـی پردازیم، اما در این قسمت قصد داریم چند مهارت و ترفندی که شما را تبدیل به یک مذاکره گر توانمند می کند را برایتان مطرح کنیم.
۱ – آزاد بودن دست راست در هنگام ورود به محل جلسه جهت دست دادن.
۲ – گشاده رویی و پذیرش در هنگام میزبانی.
۳ – صداقت باعث برندگی کلام می شود، دروغ به هر حال بر ملا می گـردد؛ امـا مرز صداقت هم باید مشخص شود و ارائه اطلاعات با هوشمندی باشد.
۴ – در مواقع ضروری اطلاعات حفظ کنید، ندادن اطلاعـات در مـواقـع لـزوم با دروغ گفتن متفاوت است.
۵ – صراحت در کلام و روشنی بیان و رسا صحبت کردن.
۶ – تنظیم وضعیت ایستادن و نشستن (مؤدبانه، خونسرد و با اعتماد به نفس).
۷ – ادب در کلام با در نظر داشتن مرز ادب و رفاقت.
۸ – منطقی بودن و استفاده از روش اقناع به جای تحمیل.
۹ – انصاف (توجه به منافع طرفین).
۱۰ – تسلط به موضوع مذاکره و آمادگی داشتن و هماهنگی تیم.
۱۱ – تسلط به زبان مذاکره.
۱۲ – احترام گذاشتن به اعضای تیم و استفاده به جا ازآنان با هماهنگی لازم.
۱۳ – صبر، حوصله، متانت و کنترل بر خود و تیم.
۱۴ – فعال بودن در شنیدن مؤثر.
۱۵ – ارتباط چشمی صحیح با اعضای تیم مقابل.
۱۶ – وارد نشدن به مسائل شخصی و خانوادگی.
۱۷ – حفظ حرمت طرفین.
۱۸ – دید بلند مدت داشتن نه کوتاه مدت.
۱۹ – اسیر کمبود زمان نشدن و در صورت لزوم درخواست ادامه مذاکره در جـلسه بعدی.
۲۰ – سریع و راحت امتیاز ندادن و دو امتیاز را پشت سر هم ندادن.
۲۱ – حفظ تعادل در امتیاز دادن و گرفتن.
۲۲ – مثبت بدون در گفتار و اندیشه و اجتناب از منفی بافی و تنش زایی.
۲۳ – اجتناب از وارد شدن به مسائل مذهبی، ارزشی، روانی، عاطفی و اجتناب از نقش معلمی در این گونه موارد.
۲۴ – روی میز مذاکره اسم بنگاه مقابل را بردن نه بکارگیری لفظ ((شما)).
۲۵ – آراستگی و رسمی بودن و احترام به فرهنگ تیم مقابل.
۲۶ – هوشیاری کامل و سرعت انتقال و تفکر و اندیشه در طول مذاکرات.
۲۷ – مشارکت فعال و جلب مشارکت فعال طرف مقابل برای نتیجه بخشی مذاکرات.
۲۸ – مشارکت فعال در مدیریت جلسه مذاکره و جلب مشارکت افراد خودی هیئت مذاکره کننده.
۲۹ – داشتن ذهن تحلیل گر.
۳۰ – مشخص کردن موضوع مذاکره.
۳۱ – استفاده بهینه از ۵ رکن ارتباطی انسانی شامل: سخن گفـتن فصیـح، گـوش دادن دقیق و مؤدبانه، سکوت، ملایمت و مهربانی چهره، ارتـباط با حرکات بدن.
۳۲ – مذاکره محلی برای یادگیری است، افراد کم تجربه را فقط به جهت یادگیری و کسب تجربه همراه ببرید و پس از پایان مذاکره کل فرآیند را مرور کنید، نقاط قوت را برای بهره برداری و تقـویـت و نقـاط ضـعف را بـرای برطرف کردن در مذاکرات بعدی مشخص کنید.
لازمه برقراری ارتباطات بهینه این است که:
شنونده خوبی باشید.
سخنور ماهری باشید.
سبک های شنودی طرف مذاکره را شناسایی کنید.
بازخوردهای به موقع ارائه نمائید.
بنابراین در گام پنجاه و نهم در مورد مذاکره ی قدرتمند شدن با شما صحبت کردیم، در گام های آینده در مورد موضوعات دیگر برای حرفه ای شدن در صنعت بیمه با شما صحبت می کنیم. به تلاش هدفمند خود ادامه بدهید، بهتون قول می دهم دیر یا زود به رؤیاهای تان می رسید.
شاد و ثروتمند باشید.