نیمی از تمام تبلیغات هدر می رود، و مشکل آن است که نمی دانید کدام نیمه تلف می گردد! امّا آیا واقعاً لازم است که نگران آن باشید؟ اگر بتوانید هزینة تبلیغات را نصف کنید یا تأثیر آن را دو برابر نمایید جای نگرانی نیست!
حساب ساده به من می گوید اگر یک آگهی نصف آن مبلغی که من فکر می کنم هزینه بردارد، آن گاه نباید نگران باشم که نیمی از آن هدر برود. بنابراین چگونه می توانید کاری کنید که بودجة تبلیغاتی شما دو برابر تأثیر داشته باشد؟
روزنامه ها را با دقت انتخاب کنید. به شرکت هایی که در روزنامه ها آگهی می دهند توجه نمایید.
به شرکت هایی که در روزنامه ها آگهی می دهند توجه نمایید.
معمولاً در اعداد ضریب ایمنی وجود دارد، بنابراین اگر هیچ کس در حرفة شما به روزنامة خاصی آگهی نمی دهد احتمالاً شما هم نباید این کار را بکنید.
از مشتریان خود بپرسید چه روزنامه هایی را می خوانند و چگونه شما را پیدا کنند، و تنظیم فهرست کوتاهی را شروع کنید.
به هزینه توجه کنید.
آن هم نه فقط کل هزینة درج آگهی، بلکه هزینة مؤثر در هر هزار خواننده.
یک آگهی که اندک گرانتر باشد اما در روزنامة آزادی با تیراژ بالا درج گردد غالباً بسیار ارزشمندتر از آگهی ارزان تر در یک روزنامة ((رایگان)) است:
در این مورد هزینه در هر هزار خواننده احتمالاً کمتر است و برای بسیاری از شرکت ها، میزان بازده در روزنامه های آزاد بسیار بالاتر است.
با نمایندگان آگهی های روزنامه ها در فهرست کوتاه خود جلسه بگذارید.
از آنان بخواهید که نمونه های دو یا سه آگهی در اندازه های مختلف را تهیه کنید.
از جملة آنها نمونة بسیار بزرگی باشد که شما در واقع نتوانید پولش را هم بپردازید!
غالب روزنامه ها این کار را به رایگان انجام می دهند.
نمونه های تهیه شده توسط آنها را با هم مقایسه کنید و سپس منتظر بمانید.
هر چه زمان چاپ روزنامه نزدیک تر شود تلاش روزنامه برای فروش جاهای باقی مانده آگهی هایش بیشتر می گردد.
از آنجا که آنها می دانند شما یک آگهی دهندة بالقوه هستید، و اینکه قبلاً نمونه ها را دریافت کرده اید، به شما تلفن خواهند کرد و در قیمت های خود تخفیف خواهند داد.
هر چه به زمان چاپ نزدیک تر باشد مذاکره برای گرفتن تخفیف های بیشتر هم برای شما آسان تر خواهد بود.
یک آگهی خوب اگر در صفحه ای که هیچ مطلب تحریری ندارد به چاپ برسد تأثیر خود را از دست خواهد داد.
آگهی های نیم صفحه ای گرانقیمت غالباً در یک صفحه با یک آگهی نیم صفحه ای دیگر چاپ می شوند و در نتیجه خواننده، بدون آنکه آن صفحه ای را بخواند، روزنامه را ورق می زند.
به عنوان نمونه یک آگهی عمودی به ارتفاع ۲۸ سانتی متر و به عرض پنج ستون را امتحان کنید.
هزینة یک آگهی با این ابعاد تقریباً برابر با آگهی نیم صفحه ای خواهد بود، اما به دلیل شکل آن حتماً بزرگترین آگهی در صفحه ای از یک روزنامه کوچک می باشد.
همچنین احتمال آن وجود دارد که این آگهی به عوض آنکه با آگهی های دیگر همراه شود، در یک صفحه با مطالب تحریری به چاپ برسد.
حتماً آگهی نهایی را به محض چاپ شدن ملاحظه کنید.
اشتباهات ماشین نویسی اتفاق می افتد، اما تعجب آور نیست که ناشران احتمالاً به آن اعتراف نکنند.
اگر حواستان جمع باشد حداقل امکان آن را دارید که زیان را به حداقل برسانید و آگهی را بدون هزینة اضافی مجدداً چاپ کنید.
واکنش ها را به دقت زیر نظر بگیرید.
لازم است بدانید کدام آگهی و کدام نشریات بیشتر نظرات و پاسخ ها را برای شما داشتند.
از مشتریان جدید بپرسید که از کجا دربارة شما اطلاعات کسب کردند، و به طور منظم پاسخ های آنان را ثبت کنید و تحت نظر بگیرید و از آنها بیاموزید.
و بالاخره صرف کردن پول برای آگهی دادن یا هر نوع دیگر از تبلیغات بی خاصیت خواهد بود اگر امکانات فروشی که ایجاد می کند از دست برود.
شما باید بتوانید هر سطح از نیاز مردم را، از کم تا بسیار زیاد، پاسخگو باشید.